از همه چی
از همه چی

از همه چی

10رویدادخودقبل از مرگ

10 رویداد خودرویی که قبل از مرگ باید تجربه کرد / تصاویر

کد خبر: ۳۴۷۶۶. پنج شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۷:۱۵ [ نسخه چاپی ]
عمر انسان کوتاه‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. در حقیقت فرصت چندانی برای انجام دادن همه کارهایی که دوست داریم، وجود ندارد. برای همین، عده‌ای در آن سوی دنیا نشسته‌‌اند و دارند برای مرگ و میر بقیه مردم،‌ برنامه‌ریزی می‌کنند.



زلال نیوز ، عمر انسان کوتاه‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. در حقیقت فرصت چندانی برای انجام دادن همه کارهایی که دوست داریم، وجود ندارد. برای همین، عده‌ای در آن سوی دنیا نشسته‌‌اند و دارند برای مرگ و میر بقیه مردم،‌ برنامه‌ریزی می‌کنند. مجله Car & Driver لیستی 10 تایی از بهترین و مهم‌ترین اتفاق‌های خودرویی را با وسواس زیاد تدارک دیده است. با توجه به گستردگی مباحث خودرویی و به طبع رویدادهای مرتبط، انتخاب‌ کردن آنها امری بسیار زمان‌بر و هزینه‌زا است. با استفاده از این گزارش شما می‌توانید تا پیش از حضور حضرت عزرائیل، کارهای خود را دسته‌بندی کنید تا با خیالی آسوده چشم از این دنیا فرو ببندید!

NHRA Drag Race

هزینه: بین 25 تا 50 دلار
شما به بزرگ‌ترین مسابقه درگ دنیا دعوت شده‌اید. انجمن ملی هات‌راد آمریکا موسوم به NHRA از سال 1951 مسابقات منظمی را با محوریت Drag برگزار می‌کند. این انجمن در هر سال 22 رقابت مختلف در کلاس‌های متفاوت راه‌ می‌اندازد. بدون تردید مهم‌ترین آن کلاس Top Fuel است. مسابقه‌ بی‌نظیری که در آن موشک‌هایی دیده می‌شوند که روی پیست رها شده‌اند. درگسترهایی که به پیشرانه جت مجهز شده‌اند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت برایشان یک شوخی دو-سه ثانیه‌ای است. به همه حضار پیشنهاد می‌شود پیش از ورود به ورزشگاه برای خود گوشی ضد نویز تهیه کنند. به عقیده نویسنده کار اند درایور کلاس تاپ‌فیول درگ مانند یک حمله سنگین هوایی در خلال جنگ جهانی دوم است. این همان رویدادی است که مدام زیر لب می‌گویید: اوه خدای من!

24 Hours of Le Mans

هزینه: شروع از 98 دلار
نظرتان درباره سخت‌‌ترین جدال انسان و ماشین چیست؟ رقابتی که مدت زمان آن چیزی بیشتر از کشش ذهن و بدن و موتور است؛ 24 ساعت تمام. سالی یک بار در لومان فرانسه بزرگان خودروسازی و هر آنکه ادعای استقامت می‌کند، دور هم جمع می‌شوند و یک شبانه روز مسابقه می‌دهند. شاید این جذابیت تنها برای راننده و تیم پشتیبان باشد. ولی آمار نشان می‌دهد تماشاگران بسیاری نیز برای دیدن آن به ورزشگاه سرازیر می‌شوند. 5410 کیلومتر مسیر پیموده شده در یک رقابت 24 ساعته لومان شش برابر Indy500 و یا تقریباً 18 برابر یک فرمولا وان است. نخستین رقابت در سال 1923 برگزار شد و تیم پورشه با 16 عنوان قهرمانی به عنوان پیروزترین برند شناخته شده است. اگر بلیط لومان را دارید حتماً رختخواب را نیز به همراه خود ببرید.

Pebble Concours d'Elegance

هزینه: بین 150 تا 175 دلار
می‌دانید باشکوه یعنی چه؟ یعنی نمایشگاهی که در آن فقط اساطیر حضور دارند. یعنی گردهمایی دوک‌ها و لوردها و کُنت‌ها. یعنی کالاهایی با قیمت میلیون دلاری. اینجا ساحل Pebble کالیفرنیا است. می‌گویند مهم‌ترین‌ها را میزبانی می‌کند. هر سال از 19 کشور دنیا الماس‌هایی برای به رخ کشیدن آورده می‌شود. یکی از خارق‌العاده‌ترین نکته‌های این رویداد خودرویی، ساعت شروع آن یعنی 5 صبح است. این گردهمایی رکورددار جمع‌آوری خودروهای کم‌یاب و در بعضی مواقع نایاب است. برای مثال تنها نمونه‌های بوگاتی رویال در این نمایشگاه دیده شدند. طبق آمار سال 2006، جمع قیمت خودروهای حاضر در پیبل بیش از 200 میلیون دلار می‌شد. از این مبلغ یک میلیون دلار به موسسات خیریه اهدا شد.

Italian Grand Prix

هزینه: بین 98 تا 4214 دلار
این شما و این زیباترین فرمولای دنیا. پیست رویایی مونزا انتظارتان را می‌کشد. این هیجان و حساسیت از همان سال 1921 هم بر پا بود. شماره یک‌های دنیا گرد هم می‌آیند تا 53 بار مسیری دشوار و فوق حرفه‌ای به طول 5.7 کیلومتر را بپیمایند. مونزا بی‌نظیر است. این جمله را وتل، وبر، آلونسو، همیلتون و حتی شوماخر بزرگ نیز می‌گوید. آیا همه‌چیز فقط شامل رقابت خودروهایی است که 350 کیلومتر در ساعت سرعت دارند؟ مونزا تنها پیستی است که میانگین سرعت در آن 240 کیلومتر در ساعت است. می‌گویند گرند پری ایتالیا یک جادوی کشف‌نشده دارد. این شاید تنها رقابت خودرویی باشد که در آن تماشاگران تیفوسی فراری آسمان و زمین را به هم می‌دوزند.

Isle of Man TT

هزینه: رایگان
از بین رقابت‌های مشهور موتورسواری مانند Moto GP و یا Super Bike مسابقات TT در بین مهم‌ترین‌ها قرار گرفته است. دلیل اولش هزینه‌ای است که برایش پرداخت نمی‌کنید. این رقابت‌ها را می‌توان یک خوش‌آمدگویی به سبک مدرن و اسپرت تلقی کرد. توریست‌هایی که به جزیره Isle of Man انگلستان می‌روند می‌توانند با یکی از جاذبه‌های این جزیره که همین مسابقه باشد، روبه‌رو شوند. دلیل دیگر برگزاری مسابقه از مسیرهای طبیعی و شهری و درست از لابه‌لای مردم است. شاید دیگر فرصت نشود یک دوپای 800 سی‌سی با سرعت 300 کیلومتر در ساعت را از نزدیک ببینید. به همین دلیل است که اگزوز تمام موتورسیکلت‌ها به صدا خفه‌کن مجهز شده است. محض اطلاع آن کسانی که فکر می‌کنند این رقابت نوظهور است عرض شود که نخستین رقابت در این جزیره سال 1907 برگزار شد.

NASCAR Bristol

هزینه: بین 30 تا 220 دلار
همه ناسکارها جذاب هستند. جدال بی پایان هیولاهای پر سر و صدا که یک مسیر مستطیل شکل را مدام دور می‌زنند. اما ناسکاری که در شب برگزار می‌شود چیز دیگری است. دنبال کردن ستارگان نورانی با سرعت وحشتناک و آوایی پرطنین. تضاد گرمای رقابت و خنکای شب نیز جای خود را دارد. استاندار ایالت تنسی پیست بریستول را سال 1960 با مبلغی معادل 600 هزار دلار ساخت تا یکی از محبوب‌ترین‌ میادین ورزشی شود. با 160 هزار صندلی ویژه مشتاقان رقابت‌های رانندگی در شب را به شدت تحریک می‌کند. سال‌های اولیه برگزاری میانگین سرعت 110 کیلومتر در ساعت بود ولی سال 2011 این میانگین به 160 کیلومتر در ساعت رسید. چند نکته در این 50 سال ثابت باقی مانده است. تعداد دورها که 500 لَپ است. زمان برگزاری که ماه آگوست است. البته قهرمانی هم مدام بین فورد،‌ تویوتا و دوج جابجا می‌شود.

Indianapolis 500

هزینه: بین 40 تا 150 دلار
غوغای ایندی‌کارها در پیست ایندیاناپلیس شهر ایندیانا. اما چرا هیاهوی یک سری خودرو که از نظر فنی پایین‌تر از خودروهای فرمولا هستند، تا این حد مهم است؟ حتماً باید دلیل مهمی باشد که در هر مسابقه 400 هزار نفر را به ورزشگاه می‌کشاند. حتماً چیزی هست که از سال 1911 به این سو مدام برگزار می‌شود. رقابت‌های ایندی 500 تلفیقی از پیست ساده ناسکار و خودروهای F1 است. عدد 500 نیز به معنی پیمایش 500 مایل (حدود 800 کیلومتر) است. تماشاگران از دور نقطه‌هایی رنگی را می‌بینند که گاهی سرعتشان به 360 کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. پیست ایندیاناپلیس به دلیل سادگی بسیار محبوب است. پیستی به طول 4 کیلومتر که شرکت‌کنندگان حداقل باید 200 دور را بپیمایند. جایزه برنده هر ایندی، 2.5 میلیون دلار است.

Woodward Dream Cruise

هزینه: رایگان
اینجا همه چیز رنگ و بوی قصه‌ها را دارد. در اینجا کارتون‌های کودکی زنده می‌شوند. ماه آگوست در ایالت دیترویت میشیگان همراه می‌شود با رژه‌ خودروهای خاطره‌انگیز و تاریخی. کلاسیک‌هایی که حتی ریزترین قطعاتشان نیز بوی تازگی می‌دهد. طبیعی است که اغلب خودروهای شرکت‌کننده، آمریکایی باشند. اما طبیعی‌تر این است که دنیای عضلانی‌ها فقط با یانکی‌ها معنی پیدا می‌کند. با این حال حضور ناگهانی یک لامبورگینی، تضاد شیرینی را برای بیننده به همراه دارد. مردم برای اولین‌بار ترافیکی به طول 20 کیلومتر را شاهد هستند که از آن خسته نمی‌شوند. تخمین زده می‌شود در هر دوره 4 هزار خودرو از جلو چشم 40 هزار بیننده عبور می‌کند. مرور 50 سال تاریخ خودروسازی تنها به اندازه 4 دلار بطری آب هزینه دارد.

Goodwood Revival

هزینه: بین 52 تا 160 دلار
اینکه شاهد مسابقات رانندگی دهه 60 میلادی به همان سبک و سیاق و با همان خودروها باشید، چه حسی دارد؟ اینکه ببینید فراری‌های 250 GTO و جگوارهای E-Type و شلبی‌های Cobra با هم می‌جنگند، چه حسی دارد؟ جالب‌تر اینجاست که پیست گودوود انگلستان از سال 1948 تا 1966 میزبان همین خودروها و همین مسابقه بوده است. شاید به همین دلیل است که آن را مردمی‌ترین رقابت خودرویی دنیا لقب داده‌اند. شاید از همه مهم‌تر حضور راننده‌های همان دهه 50 و 60 میلادی مثل استرلینگ موس، جان سورتیس، جک برابام و دیوید کولتهارد باشد. دیده شده است که گهگاه روان اتکینسون بازیگر نقش مستر بین نیز در این پیست دیده می‌شود. هر دوره از این مسابقات 9 ساعت به طول می‌انجامد.

Night of Destruction

هزینه: رقم داوطلبی
یک سوی میدان یک لودر دیده می‌شود. سوی دیگر یک اتوبوس مدرسه قرار گرفته است. هیچ‌ چیز شبیه به هم دیده نمی‌شود. نه کلاس خودروها، نه حجم پیشرانه و ابعاد و اندازه. قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ تماشاگران پشت توری‌های سیمی محافظ، چشم به آنها دوخته‌اند. با یک غرش همه‌چیز روشن می‌شود. آنها به سوی هم می‌آیند. ناگهان با تمام توان به یکدیگر برخورد می‌کنند. یک تصادف شدید. در همین لحظه است که فغان حضار به هوا می‌خیزد و مابقی خودروها هم به یکدیگر می‌کوبند. داستان آن شب فقط همین است؛ خشن باش و پیروز شو. این رویداد بی‌نظیر را هر جور که هست در برنامه پیش از مرگ خود قرار دهید. قانون برای انتخاب برنده بسیار ساده است؛ هر کسی که بیشتر از دیگران طاقت بیاورد.

* دنیای خودرو

نظرات 2 + ارسال نظر
س پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 01:53 ب.ظ http://kojastbego.blogfa.com

سلام وبلاگ خوبی دارید به کلبه من هم سری بزنید لطفا مرسی

منون که سرزدی حتما میام در اولین فرست

نیلی جمعه 10 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ب.ظ http://www.nililovly.blogfa.com

چه جوووووووری دلت واسم تنگ شده؟؟؟؟؟
من هستم هروقت خاستیییییییییییییی بیا!

سلام نیلی جون اره والا تنگ شده
خوب حالت چطوره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد